Laat niks aan toeval over
Als je als profwielrenner alles eruit wilt halen laat je niks aan het toeval over. Afgelopen week hebben we met Siebe; profwielrenner voor Team Flanders – Baloise een uitgebreide analyse gedaan voor zijn tijdritfiets. Dat een lager stuur niet altijd beter is bleek hier ook maar weer. Een van de grootste wijzigingen is het verhogen van het stuur waardoor de efficiëntie behoorlijk toeneemt. We hebben goed meetbaar kunnen maken dat Siebe een hoop vermogen verliest als we het stuur wat lager zetten, terwijl de prognose is dat dit qua aërodynamica geen nadelige gevolgen heeft en vermoedelijk alleen maar beter is.
Aerodynamica blijkt niet alleen meer te gaan om frontaal profiel, waarbij je probeert zo laag mogelijk te gaan zitten. De algehele stroomlijn van het lichaam is veel belangrijker. Als het stuur te laag staat, dan blokkeer je het bovenlichaam en kun je jezelf niet meer goed vlak leggen op de fiets. Daarnaast kun je het hoof niet uit het frontaal profiel krijgen door hem te laten zakken. Het verhogen van het stuur zorgt er dan voor dat je de rug vlakker kunt krijgen en de algehele stroomlijn verbeterd. Je ziet dit ook terug op televisie bij de profrenners. Ze hebben over het algemeen het ligstuur op behoorlijk hoge poten staan bovenop het stuur van de fiets zelf.
Maar heb je wel eens nagedacht over de ondersteuning voor jouw voeten? De standaard zooltjes in fietsschoenen bieden geen fantastische steun, dus dat hebben we direct opgelost met een set op maat gemaakte inlegzolen.