Hoe ga jij de start van het wielerjaar aanpakken?
Het is misschien een beetje aan de vroege kant, maar het einde van het jaar nadert.
Heb jij al goede voornemens gemaakt? Of misschien beter gezegd, heb jij al doelen voor jezelf gesteld volgend jaar? Wil je die cyclo van 200km door de bergen betwisten, of net even die stap maken om voor het podium mee te kunnen doen in koers?
Mag ik een voorzetje doen voor een goed voornemen? Richt je op een blessurevrij jaar! Het zou zo ontzettend zonde zijn dat je de week voor jouw cyclo geblesseerd zou raken waardoor je niet mee kunt doen. Of wat denk je van de voorbereidingsperiode? Als je dan aan de sukkel gaat met een knieblessure loop je zomaar 4 weken trainingsachterstand op en kun je jouw podiumambities weer in de koelkast zetten.
Eén van de grootste risicofactoren voor het ontstaan van een blessure is: “te snel, te hard of te veel”, of een combinatie ervan. Na het seizoen heb je rust gehad, maar hoe is jouw opbouw van training? Vlieg je er gelijk weer in of heb je een mooi plannetje gemaakt samen met een trainer? Neem zo nu en dan eens een rustweek en ga niet vanaf het eerste moment weer volledige trainingsweken maken. Bouw dit een beetje op. Anders ga je “te snel” naar weer een volledige belasting voor jouw lichaam.
“Te hard” ontstaat vaak na een rustperiode als je gelijk vol gas de beachraces of veldritten invliegt. Zorg dat er een beetje nuance blijft in het schema en je een evenwicht zoekt tussen intensiteit en duurtrainingen. “Te veel” spreekt voor zich. Maak je te veel uren dan raakt een lichaam overbelast en zal het systeem spaak lopen.
Maar vergeet niet dat deze combinatie vaak in het voorjaar om de hoek komt kijken. In de wedstrijdvoorbereiding ga je nog iets meer trainen en neemt de intensiteit toe. Let hierbij op dat je bij een eventueel trainingskamp niet overdrijft. Ga geen 30 uur trainen als je normaal “maar” 15 uur traint. Een goede vuistregel is dat 1,5x zoveel als normaal een goede omvang is op trainingskamp.
Rust is de beste training!
Doe jij wel eens rustig aan net voordat het seizoen begint? Een rustweek extra kan ervoor zorgen dat je weer wat extra belastbaar wordt. Als je goed getraind hebt ga je door een rustweek juist harder rijden en hoef je helemaal niet bang te zijn dat je er minder van wordt. Bijkomend voordeel is gelijk dat je ook echt goed uitgerust aan het seizoen begint. Heb je vragen of hulp nodig hierin? Je bent altijd welkom om contact op te nemen.