Blessurevrij het nieuwe jaar in deel 2
Laten we even verder borduren op de vorige blog.
Hoe kom je blessurevrij aan de start van jouw doelen? De meest voorkomende oorzaak van een blessure tijdens het wielrennen is een overbelastingsblessure. Zoals gezegd in de vorige blog komt dit regelmatig door een verkeerde trainingsbelasting, maar er is nog een grote oorzaak. Als er te hard, te lang of verkeerd aan een spier of pees getrokken wordt gaat hij irriteren. Elke spier die moet werken tijdens het fietsen kan overbelast raken.
Verrekt, of verkrampt? Belast je een spier anders dan dat hij bedoelt is, dan overbelast je hem binnen de kortste keren..
Er is een bepaald punt waarop een spier het makkelijkste kracht kan zetten. Je kent dat vast wel van in de sportschool: train je je biceps dan is het gewicht erg zwaar als de elleboog gestrekt is in het begin van de beweging, halverwege de beweging gaat het best goed en het laatste stukje voelt erg verkrampt. Dit komt doordat een spier moeite heeft kracht zetten als hij uitgerekt is. Op het moment dat de elleboog gestrekt is, is de biceps immers uitgerekt. Kortom: zet je een spier in zijn optimale hoek, dan kan hij makkelijker kracht leveren.
Dit geldt exact hetzelfde voor de spieren die tijdens het wielrennen kracht zetten, de quadriceps (bovenbeenspieren), bilspieren, hamstrings en kuiten. Als het zadel te hoog staat worden de hamstrings te veel uitgerekt. Als je ze dan kracht laat zetten kan het zijn dat ze uiteindelijk overbelast raken. Dit presenteert zich vaak aan de aanhechting van de pees in de bil, maar vaker rond de knie. Uiteraard geldt ditzelfde voor de overige spieren die hierboven genoemd werden.
Hoofd, schouders knie en teen…
Maar onderschat het bovenlichaam niet: Ook voor de spieren in de rug, schouders en nek geldt hetzelfde principe. Is de afstand tussen zadel en stuur te lang, te laag of te hoog dan kan dit exact hetzelfde veroorzaken in de rug, schouders of nek.
Hoe lossen we dit op? Kom eens langs voor een fietsmeting! Tijdens de fietsmeting belichten we alle onderdelen in het bewegen op de fiets. We zorgen dat de spieren in de juiste hoeken belast worden, maar zoeken ook naar de juiste druk op het zadel, kanteling van het bekken voor de onderrug en afstelling van schoenplaatjes. Zo kunnen we ervoor zorgen dat je zeker weet dat de afstelling van de fiets geen risicofactor vormt in het ontstaan van klachten en je dus ongestoord kunt voorbereiden op de wedstrijden, of tochten die je gepland hebt.
In dit geval geldt het aloude gezegde: “Meten is weten”