#aeroisalles

De #aeroiseverything doet onder tijdrijders op social media de ronde.

In een tijdrit is dat een vrij logische gedachte. Alleen met de wind, jij tegen de tijd. Een eerlijke discipline want: de sterkste wint!

Dat laatste blijkt niet helemaal waar te zijn. Daar kwam ik twee jaar geleden wel achter toen ik nog eens een tijdritfiets te leen kreeg. Ik was berekend op een plek in de top tien, maar werd roemloos 24e. Was dit een gebrek aan ervaring op de tijdritfiets? Nee, het getrapte vermogen was prima in orde.

Als je vooruit gaat krijg je te maken met weerstand. Actie = reactie. Het geleverde vermogen staat gelijk aan de weerstand die je krijgt. Rij je 300 watt dan heb je een bepaalde snelheid. Sla je linksaf met zijwind en je blijft deze 300w trappen dan accelereert jouw fiets naar zo’n snelheid dat hij 300w weerstand zal hebben. Op de vlakke weg heb je vooral te maken met rolweerstand en luchtweerstand, bergop komt daar uiteraard zwaartekracht bij.

De rolweerstand is volgens velen verwaarloosbaar, ik ben het daar niet mee eens maar daar komt binnenkort nog wel eens een blog over. Veruit de grootste factor is de luchtweerstand. Je wilt zo aerodynamisch mogelijk zitten om de luchtweerstand te doen verminderen. De grootste bepalende factor binnen luchtweerstand is jouw eigen houding. Trek je jouw hoofd in, dan verklein je het frontale oppervlak waar de wind tegen botst en krijg je direct veel minder luchtweerstand. Je kent vast de foto’s wel van tijdrijders die hun neus helemaal op de handen laten zakken.

Maar er is meer en zeker niet alleen tijdens tijdritten. Onlangs heb ik nieuwe apparatuur in handen gekregen waarmee ik aerotesten kan doen. Ook in de gewone koers loont het de moeite om over aerodynamica na te denken. Een set wielen die meer aerodynamisch zijn schelen al snel 15-20 watt die je minder hoeft te trappen op 40 kilometer per uur. Een aerodynamische helm doet daar nog 10 watt bovenop. In totaal zit je al snel op 30 watt met 40 kilometer per uur. Vergelijken we dit met hetzelfde vermogen, dan rij je 1,5km/h sneller. Enkel maar door een set snellere wielen en een aerohelm. We hebben het hier nog niet over jouw positie en kleding gehad. Dit is toch lekker als jij in de ontsnapping zit, voor de overwinning rijdt of juist even snel een gaatje dicht moet knallen in het peloton.

  • Erg tevreden over de diensten van Velofysics! Ben er inmiddels met 3 verschillende fietsen geweest voor een bikefit en iedere keer met hetzelfde resultaat vertrokken. Een fiets die precies afgesteld is op mijn lichaam en behoeftes. Nu al zin om komend seizoen te ervaren hoeveel in gegroeid ben.

    Rens Dieren - Google review
  • Zeer tevreden over Velofysics! Al meerdere keren geweest voor een bikefit waarbij elke keer de positie zo aangepast is dat die beter past bij de doelen en mijn lichaam. In de 1.5 jaar die ik nu met Jacob heb samengewerkt al een super mooie progressie doorgemaakt.

    Marlotte Eversdijk - Google review
  • Bikefit gedaan na het lezen van positieve recensies. Helemaal top, veel aandacht, tips voor performance verbetering en bovenal, een wat aangepaste positie op de fiets waarbij het vermogen makkelijker komt!

    Joris van Brug - Google review
  • Al 2 jaar last van mijn hamstrings als er spanning op komt en via mijn fysio naar bikefitting in Kapelle ‘verwezen’ Ik had ‘t 2 jaar eerder moeten doen! Ik ben nu 3x wezen fietsen ?‍♀️ en echt nul % last.Ik kan iedereen aanraden om er eens over na te denken om zoiets te laten doen! Ik fiets met nog meer plezier!

    John Heshof - Google review
  • In verband met knieklachten bij Velofysics terecht gekomen voor een bikefitting en wat fysio behandelingen. Sindsdien al geruime tijd klachtenvrij op de fiets dankzij de deskundigheid van Jacob!

    Manon Van de Guchte - Google review